صفحه نخست1400/1/13 17:44:05

راهکارهای افزایش تمرکز

مقدمه

یکی از سوالاتی که بسیاری از دانش آموزان با اون مواجه هستند اینه که چگونه در کلاس تمرکز داشته باشیم ؟ لازمه بدونید که حواس پرتی، کم کاری و تمرکز نداشتن در کلاس نه تنها عادت های بدی محسوب می شوند، بلکه از جمله عوامل مخرب برای نمرات شما هستند.

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که خواسته باشید در عرض یک ربع مثلاً ۱۰ صفحه کتاب مطالعه کنید، اما بعد از گذشت نیم ساعت به خودتان می‌آیید و می‌بینید که چند خط بیشتر جلو نرفتید. یا اینکه سر کلاس هستید و فکرتان مشغول چیزی می‌شود و ناگهان متوجه می‌شوید که همه در حال برخواستن و ترک کلاس هستند! بله کلاس تمام شده و شما هیچ چیزی از درس را متوجه نشدید. افزایش تمرکز باعث موفقیت‌های بزرگی در زندگی ما می‌شود. چرا که عدم تمرکز، سرعت گیر خیلی بزرگی است و اگر به آن توجه نداشته باشید، نمی‌توانید رشد کنید. اگر موفقیت هدف زندگیتان است و دوست دارید در آینده‌ای نه چندان دور به آن برسید، لازم است که ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

تمرکز چیست؟

تمرکز به فرآیند حفظ و نگهداری حواس و توجه به روی یک موضوع خاص گفته می‌شود.

مرکز توانایی انجام یک کار خاص در لحظه، به جای از این شاخه به آن شاخه پردیدن است. در حالت تمرکز، تمام توجه فرد بر روی یک فکر و ایده خاص متمرکز می‌شود و فرد چیزهای دیگر را فراموش می‌کند. بعد از انجام این فرایند، ذهن کاملاً متمرکز شده و تنها یک فکر واحد مغز را اشغال می‌کند. تمام انرژی ذهن بر روی یک فکر جمع می‌شود.‌

توانایی تسلط بر ذهن و کنترل کردن تمرکز به حالت عادی در اکثر مردم وجود ندارد و نیاز به آموزش و تمرین دارد. با این حال، تمرکز کردن یکی از فعالیت‌های رایج انسان‌ها است و تقریباً هر روز برای همه افراد اتفاق می‌افتد.

 اولین و مهم‌ترین دلیل نداشتن تمرکز ناشی از نداشتن کنترل ذهن است. وقتی که بر ذهن خود کنترل داشته باشید،  هر وقتی که به حس تمرکز نیاز داشته باشید در خدمت شما است.

تمرکز  واقعی چیز متفاوتی است. تمرکز یک فرآیند آگاهانه و عمدی است که طی آن فکرتان را به صورت ارادی، در هر لحظه که بخواهید و بر روی هر موضوعی که بخواهید، به مدت مشخصی متمرکز می‌کنید. توانایی متمرکز کردن ذهن نه فقط بر روی چیزها و موضوعات دلچسب مورد علاقه‌تان، بلکه بر روی کارها، وظایف، مطالعات و چیزهای خسته کننده و غیر جذابی است که مجبور به انجامشان هستید. پس علاقه به یک موضوعی را با تمرکز کردن روی کاری اشتباه نگیرید.

عوامل برهم زدن تمرکز

در برهم زدن تمرکز حواس دو عامل درونی و بیرونی نقش دارند:

عوامل درونی: یکی از مهم‌ترین عللی که باعث می‌شود ما نتوانیم تمرکز کنیم خاطرات و اتفاقی است که حین کارها پیش می‌آید. ذهن ما نمی‌خواهد درباره موضوعی که علاقه ندارد تفکر و مطالعه کند. پس برای همین با فکر کردن به چیزهای دیگر سعی می‌کند حواس ما را پرت موضوعی کند که دوست داریم درباره آن فکر کنیم.

عوامل بیرونی: صداهایی که هیچ وقت انتظارشان را نداریم همیشه در کمین ما هستند. برای جلوگیری از این صداها، می‌تواند پنجره اتاقی را که در آن مطالعه می‌کنید ببندید. یا این که اگر این امکان برایتان فراهم نیست، از هدفون استفاده کنید. یک موسیقی ملایم بگذارید تا از صداهای مزاحم رها شوید. در کل هر چیزی مثل تلفن همراه، سر و صدای بیرون، بازی کردن بچه‌ها در کوچه و… حواستان را پرت می‌کند از خودتان دور کنید.

نداشتن تمرکز چه بلایی سر ما می‌آورد؟

عدم تمرکز حواس باعث هدر رفتن زمان، انرژی و بهره وری ما خواهد شد. در ادامه این عدم تمرکز پیامدهای دیگری مثل کاهش خلاقیت، عدم توانایی حل مسائل و در نهایت نرسیدن به موفقیت رخ خواهد داد. هر یک از این توانایی‌ها را هم که از دست بدهیم، باید کلی وقت و هزینه کنیم تا بتوانیم دوباره آن‌ها را به دست بیاوریم. پس بهتر است که با یک تمرکز ساده، مانع از اتفاقات ناگوار شویم.

در ادامه به برخی راهکارهای افزایش تمرکز می پردازیم:

۱- به طور منظم به فضای سبز بروید؛

تحقیقات نشان می‌دهند که قرار گرفتن در طبیعت و فضاهای سبز، به توسعه و رشد مغز کمک بسیاری می‌کند.

فضای سبز

۲- استراحت کنید؛

شواهد نشان می‌دهند که استراحت کردن و خوب خوابیدن برای زمانی کوتاه می‌تواند توانایی شما را برای داشتن تمرکز افزایش دهد. ۱۵ دقیقه استراحت کردن در بعد از ظهر می‌تواند تأثیر فوق العاده‌ای در انرژی شما داشته باشد.

استراحت

۳- میزان استفاده از تلفن همراه و رسانه‌های اجتماعی را به حداقل برسانید؛

اگر می‌خواهید بر روی کاری به درستی متمرکز شوید، سعی کنید تلفن همراه را خاموش کنید و یا آن را در جایی دور از دسترس خود قرار دهید. کنجکاوی برای چک کردن صفحات اجتماعی شخصی اغلب می‌تواند جالب باشد، اما تحقیقات نشان می‌دهند استفاده از رسانه‌های اجتماعی در طول روز می‌تواند بازدهی منفی به همراه داشته باشد.

شبکه های اجتماعی

۴- گوش دادن به موسیقی کلاسیک؛

محققان بر این باورند که صداهایی مانند جریان آب، می‌تواند تمرکز را افزایش دهد. البته موسیقی‌های لایت و پس زمینه هم چنین کاری را انجام می‌دهند. صدای آب

۵- مغز را تمرین دهید؛

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند افرادی که اغلب پازل و یا جدول حل می‌کنند، سرعت و دقت عمل بالایی در استدلال و ارزیابی دارند.جدول

۶- سلامت فیزیکی خود را افزایش دهید؛

فعالیت‌های فیزیکی، انتخاب رژیم غذایی مناسب و همچنین وزنی ایده آل، همگی عواملی هستند که می‌توانند در عملکرد و سطح تمرکز شما تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، اگر شما از خوردن صبحانه صرف نظر کنید، بعید است که گرسنه قادر به انجام کار‌های خود به بهترین نحو باشید.سلامت فیزیکی

۷- یوگا؛

یوگا نیز ممکن است به میزان قابل توجهی سطح انرژی و عملکرد مغز را بهبود ببخشد. محققان می‌گویند که تمرین‌های یوگا و مدیتیشن مغز، برای ۲۵ دقیقه در روز باعث افزایش سلامت مغز می‌شود و همچنین به افراد اجازه می‌دهد تا به راحتی تمرکز کنند.یوگا

۸- عوامل حواس پرتی را دور کنید؛

حواس پرتی و تمرکز هر دو دشمن خونی یک دیگر هستند که هیچ وقت با هم سر آشتی نخواهند داشت. بنابراین قبل از شروع کار یا مطالعه، حتماً عوامل حواس پرتی مثل گوشی موبایل، صداهای مزاحم، گرما یا سرمای زیاد و حتی بوهای مزاحم را از خود دور کنید؛ چون همانطور که در بالا اشاره شد وقتی ما تمرکز خود را از دست می‌دهیم، حداکثر ۲۵ دقیقه زمان لازم است تا دوباره به دست بیاید.عوامل حواس پرتی

راهکارهای ارائه شده به شما دانش آموزان عزیز کمک کند تا بتوانید با تمرکز و دقت بالاتری درس بخوانید و پله های موفقیت را با سهولت بیشتری طی نمایید.

دی 11ام, 1402|

چرا باید در آموزشگاه ثبت نام کنیم؟

آموزش صحیح

نحوه‏  ی آموزش صحیح به دانش ‏آموزان یک اصل است که اگر به صورت مطلوب انجام نپذیرد، بی تردید دانش ‏آموز را در مسیر طولانی کسب علم با مشکلاتی مواجه خواهد کرد که گاهی این مشکلات می ‏تواند تهدیدی جدی را در آینده تحصیلی این عزیزان به همراه داشته باشد.

نیاز دانش آموزان

هر دانش آموز در مسیر کسب علم و دانش نیازمند امکانات زیادی است تا بتواند این راه طولانی را با سلامت و بدون وقفه طی کند. دانش ‏آموز نیاز دارد به صورت علمی و اصولی آموزش ببیند.

دانش ‏آموز نیاز دارد تمرینات استاندارد و کارشناسی شده در اختیار داشته باشد تا به حاشیه نرود و با حل آن‏ها توانایی علمی خود را بسنجد و ایرادات علمی خود را برطرف نماید.

دانش ‏آموز نیاز دارد با سوالاتی فراتر از کتاب درسی آشنایی داشته باشد تا توانایی‏ های خود را به چالش بکشد. چرا که این امر قطعاً باعث قدرتمندتر شدن او در امر یادگیری خواهد شد.

دانش آموز نیاز دارد آگاهی‏ های خود را بسنجد و خود را در موقعیت آزمون قرار دهد و با پاسخگویی به آزمون‏های شبی‏ه سازی شده با آمادگی به میدان امتحانات قدم بگذارد.

اما می‏ بایست مجموعه ‏ای وجود داشته باشد که پاسخگوی تمام این باید‏ها باشد.

بهره گیری از اساتید حرفه ای

آموزشگاه مبتکران با بهره گیری از اساتید حرفه ای و استفاده از کتاب های به روز و فراتر از سطح کتاب این امکان را برای دانش آموز فراهم می کند تا بتواند در این مسیر قدم درست بردارد.

برگزاری آزمون های منظم

آموزشگاه مبتکران با برگزاری آزمون های منظم که تاریخ آن ها از پیش تعیین شده می باشد، دانش آموز را برای رقابت در این عرصه آماده می کند.

حضور فعال پشتیبان های آموزشی

پشتیبان آموزشی در تمام مسیر همراه دانش آموز بوده تا بتواند در مسیر درست قدم بردارد.

مهر 5ام, 1402|

ما فیل هوا کردیم!!

  •  آموزشگاه دخترانه مبتکران قبولی دختران را قُرُق کرد!!

  •  نتایج اعجاب انگیز آزمون ورودی تیزهوشان ششم به هفتم ۹۹-۹۸ آموزشگاه دخترانه مبتکران همه چشم ها را خیره ساخت.

  • ۸۷ نفر از دانش آموزان مجموعه در آزمون هوش و استعداد تحلیلی مدارس تیزهوشان امسال موفق شده اند.

  • ما رکورد زدیم؛ و این رکورد مایه ی مباهات و افتخار ماست.

  • این موفقیت بی نظیر را به استاد گرانقدر جناب آقای بناپور، استاد کلاس های هوش و استعداد تحلیلی مبتکران، اساتید محترم باقی دروس آقایان شایان، صادقی، طالب تبار، عمومی، کنفچیان، محمدی، نبی ‏زاده، هادیان و خانم‏ها محسن خواه و مومیوند، گروه آموزشی مبتکران و خانواده‏ های ارزشمند و همیشه همراه مبتکران تبریک عرض می نماییم.

  • ذوق و شادمانی غیرقابل توصیف دانش آموزان و خانواده های آنان که با تماس های مکرر و محبت آمیز ایشان همراه است، بهترین دستاورد تلاش تیم کارآزموده و مجرب مبتکران است.

  • اعتماد شما را ارج می نهیم و خداوند منان را بابت این موفقیت چشمگیر و این رکورد به یادماندنی شکرگذاریم.

  • ما فیــــــل هـــوا کردیـم!!???

مرداد 16ام, 1398|

بازگشت به بالا